Vuoden teema

Vuoden teema 2019: On helkalla punapaula

Helkanuorten liiton vuoden 2019 teema kuuluu: "On helkalla
punapaula". Teema mukailee uusmaalaisen kansanlaulun sanoja. Helkojen vuoden teema johdattaakin helkaharrastajat kansanlaulun myötä myös kansantanssiin. Piirileikkien ja tanhujen laulut ovat tärkeä osa suullista kansanperintöämme. Laulut ja leikit on opittu yhdessä tanssien ja laulaen. Samalla tavalla pienimmät helkanuoret oppivat yhäkin: sanoja ei vielä osata lukea ja nuotteja seurata, siksipä suullinen kansanperinne kantautuu eteenpäin samalla tavalla, kuin se on vuosisatoja kulkenut.

Punapaula tarkoittaa punaista nauhaa. Piirileikkien ohella helkat
voivat tarttua kädentaitoihin: kerhoissa voidaan punoa irtanauhaa, kokeilla lautanauhaa, solmutella ystävyyden rannekkeet ja kokeilla erilaisten nauhojen sitomista. Pirtanauha voi olla tyylikäs vyö, kansallispuvun tasku toimia kännykkätaskuna ja miltäs se tuntuisi essua käyttää? Helkanuorten liitto kannustaa jäseniään kantamaan kansallispukujen osia nykymuodin mukaisen pukeutumisen osana. Tuuletuspäivät jäävät usein kesälle, mutta voisivatko
helkat tuulettaa kansallispuvun osiaan Kalevalan päivän tai itsenäisyyspäivän tienoilla myös koulussa? Kansallispuvun valmistamiseen, pukemiseen ja käyttämisen liittyy paljon aineetonta kulttuuriperintöä, jota helkanuoret
kannattelevat kansallispukuihin pukeutuessaan.

Helkaliitto toivoo, että mahdollisimman moni Suomessa pääsisi
tutustumaan helkatoimintaan ja sitoutumaan sen pauloihin kiinni. Ehdotamme, että helkanuorten paikallisyhdistykset järjestäisivät flash mobeja Kalevalan päivänä tai sen ympäristössä. Yllätysesiintymisen aiheena voi olla vaikkapa
pari lyhyttä piirileikkiä ja tanhua, kansanlaulua tai lorua. Viedään rikas kansanperinteemme ylpeästi sinne, missä sitä ei kuulla: tanhu goes autokauppa ja runo raikastaa kuulijan!