Kirjoita satu!

Helkanuorten liitto julistaa satukilpailun vuodelle 2018. Helkanuorten liiton teemana on ”Luetaan satu”. Lukeminen kutkuttaa mielikuvitusta ja opettaa tunnetaitoja. Lapselle lukeminen on merkittävässä osassa kielen kehittymisen kannalta.

Paras satu kerrotaan ja keksitään tietysti itse! Tarjoamme satukirjoittamisen virikkeeksi muutamia tapoja kirjoittaa. Itse kilpailussa satu on kuitenkin vapaa.

Kilpailun säännöt

Kilpailuun voi osallistua kuka tahansa 1.10.2018 alle 18-vuotias lapsi tai nuori. Kilpailussa on kolme sarjaa: alle kouluikäiset, 7-12-vuotiaat ja 13-17-vuotiaat. Pienet lapset voivat osallistua aikuisen avustuksella (sadutus). Kilpailutyöhön merkitään tekijän nimi, ikä, osoite ja yhdistys. Kilpailutyöt lähetetään 1.10.2018 mennessä Helkanuorten liiton puheenjohtajalle Riitta Varpuharjulle (Kuusikkokuja 3, 41340 Laukaa) tai Helkanuorten liiton
sähköpostiin toimisto(a)helkanuortenliitto.fi. Kilpailuun voi osallistua käsin tai koneella kirjoitetulla tekstillä. Työ voi sisältää kuvia. Kilpailutyön mitta on korkeintaan tuhat sanaa. Kilpailutöitä julkaistaan Helkanuorten liiton nettisivulla verkko-Perinneporinana. Kilpailutöitä voidaan palkita tunnustuspalkinnoin. Tuomareina toimivat Kati Solastie ja Kaisa Räsänen.

Miten kirjoitan sadun?

Saduttaminen

Saduttaminen sopii hyvin pienille lapsille, jotka eivät vielä itse lue tai kirjoita. Saduttamisessa aikuinen kuuntelee herkällä korvalla lapsen tarinaa ja kirjoittaa sen ylös sanasta sanaan. Lapsi ei tarvitse kuvasarjaa tai ideointia sadulleen, mutta saa kuunnella kirjoitetun sadun heti, kun se on valmistunut. Aikuinen ei korjaa, tee ehdotuksia tai korjaa edes lapsen kieltä. Lapsi saa
itse kuunneltuaan tehdä tarkennuksia, jos haluaa. Jos aikuinen ei ehdi tarinan mukaan, hän voi pyytää lasta odottamaan hetkisen, että saa kirjoitettua tarinan ylös. Lapsi voi piirtää sadusta tai joskus satu syntyy tehdystä piirroksesta. Tärkeää on yhdessäolo, lapsen ajatusten kuunteleminen ja kirjaaminen, toisen
kohtaaminen ja arvostaminen.

Vanhat suomalaiset sadut

Vanhoissa suomalaisissa saduissa on kantavana ajatuksena opetus. Viekkaaksi itseään luullut toteaakin joutuneensa höplästä vedetyksi ja lopuksi päästään yllätyksellisiin käänteisiin. Oman vanhan suomalaisen satunsa voi kirjoittaa valitsemalla eläinhahmot, seudun ja opetuksen. Kirjoitusharjoituksena voi ensin kuvailla maastoa sekä eläimen ulkonäköä ja luonnetta. Satua voi ensin leikitellä nuorempien kanssa käsinukeilla. Kun hahmotelmat tarinaan on tehty, voi sadun kirjoittaminen alkaa.

Fanifiktio kansantaruista

Teini-ikäisille voi olla helppo tapa aloittaa kirjoittaminen tutusta
ympäristöstä. Fanifiktiota kirjoitetaan tutun kirjan, elokuvan tai sarjan pohjalta. Tuo tuttu, fiktiivinen maailma, voi olla lähtöisin mistä tahansa populaarikulttuurin lähteestä. Omassa tekstissä hahmot voivat seikkailla myös muissa maailmoissa ja tavata lähtömaailmansa ulkopuolisia ihmisiä tai paikkoja.
Romantiikka voi muuttua dekkariksi, päähenkilönä seikkaillut prinsessa velhoksi jne. Koska fanifiktiossa on epäselviä kysymyksiä tekijänsuojalain suhteen, Helkaliitto kannustaa kirjoittamaan fanifiktiota omasta kansanperinteestämme:
Millaista oli Ainon elämä veden haltijana? Millaista oli Antero Vipusen elämä jättiläisenä Kalevalassa? Miten Louhi käytti loitsuvoimaansa tavallisena arkipäivänä? Mitä seikkailuja metsän sinipiiat kokivat?

Kirjoita ilolla!